گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
جلد بیست و یکم
پیشگفتار







یکی از « اي زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است » . بسم الله الرحمن الرحیم، وبه نستعین
مهمترین مسائلی که از ضروریات و شعائر اساسی دین مبین اسلام محسوب می شود، و در روایات مربوط به آخرالزمان چهره بسیار
در جامعه و یا در میان نامحرمان می باشد. و عواقب بسیار وخیمی « حجاب وعفّت زنان » نامطلوبی براي آن ترسیم شده است مسأله
همچون: ضعف روحیه ایمان و تقوا، شهوت سالاري، تسلط ظالمین بر ممالک اسلامی، کاهش برکات آسمانی، افزایش مرگهاي
ناگهانی و زود هنگام، نبود امنیّت لازم براي زنان حتّی از دست محارم و پدران و برادران خود، وغیره، همگی از پیامدهاي منفی آن
در آیات و روایات اسلامی معرفی شدهاند. متأسفانه ما از دیرباز، در کشور خودمان هم شاهد یک حرکت منفی در این خصوص
بوده و هستیم، و مخصوصاً در سالهاي اخیر، این انحطاط، شتاب بسیار زیادي به خود گرفته است، بگونه اي که هر روزش بدتر از
دیروز دیده می شود، و روز به روز زنان و دختران ایرانی از این آرمان مهمّ علوي و فاطمی علیها السلام فاصله گرفته و می گیرند.
به نظر ما مهمترین عواملی را که می توان در این حرکت منفی از همه عوامل دیگر موثرتر دانست و بلکه در تاریخ حجاب و عفّت
کشور ما، همچون سایر کشورهاي مسلمان می توان آنها را بوضوح دید، و در بسیاري از اخبار و روایات اسلامی هم تقریباً اشاره
هایی به آنها شده است، عبارتند از: تهاجمات والقائات فرهنگی دشمنان خارجی و داخلی اسلام و مسلمین؛ که درست از همان
زمانی که متوجه اهمیّت این ارزشها در جوامع اسلامی شدهاند از هیچ کوششی در فریب مردم، دولتها و سایر تأثیرگذاران در این
امر دریغ نکرده اند، و در تضعیف این شعائر اسلامی سرمایه گذاریهاي کلانی کرده و می کنند. با بررسی تاریخی این مسأله در
ایران و همچنین در بسیاري از کشورهاي اسلامی دیگر همچون: مصر، الجزایر، ترکیه و... بوضوح می بینیم که حدأقل تا دورة
محمد شاه قاجار در ایران، مسألۀ حجاب و عفت در قالب چادر و نقاب و روبند رایج بوده است. اولین انگیزه اي که از این دوره به
بعد دشمنان خارجی را متوجّه مبارزه با حجاب و عفّت در کشورهاي اسلامی نمود، یافتن بازارهایی مناسب براي فروش تولیدات
پوشاك آنها بود، آنها براي اینکه بتوانند انواع تولیدات خود را در این کشوها به فروش برسانند ناچار بودند این التزام به چادر و
نقاب را در میان زنان و دختران ایرانی در هم شکنند وآنها را به تنوّع طلبی در امر پوشش، مخصوصاً از نوع غربی و اروپایی عادت
دهند. بعدها علاوه بر این مسأله، آنها متوجه عظمت تأثیر این ارزش هاي اسلامی در قوام سیاسی و اجتماعی و اقتصادي ممالک
متدین و مخصوصاً اسلامی شدند، و با انگیزهها و اهداف جامعتر و حساستري وارد مبارزه با این مقدسات شدند، خواه با سیاستهاي
تبلیغی القایی و ترویجی و خواه با مبارزات علنی در قالب طرحهایی همچون رفع حجاب و کشف حجاب. یکی از جاسوسان
که در دوره ناصرالدین شاه مرتبط با همین موضوع در ایران فعالیت می کرد در گزارشی به اربابان خود « مستر همفر » انگلیسی بنام
در مسأله بی حجابی زنان باید کوشش فوق العاده اي به عمل آوریم تا زنان مسلمان به بی حجابی و رها کردن » : چنین می نویسد
صفحه 6 از 20
چادر مشتاق شوند، باید با استفاده شواهد و دلایل تاریخی اثبات کنیم که پوشیدگی زن از دوران بنی عبّاس متداول شده و مطلقاً
سنّت اسلام نیست، مردم همسران پیامبر را بدون حجاب می دیده اند، و زنان صدر اسلام در تمام شئون زندگی دوش به دوش
مردان فعالیّت داشتهاند... پس از آنکه حجاب با تبلیغات وسیعی از میان رفت، وظیفه مأموران ما آن است که جوانان را به عشق
1 و اکنون هم این مبارزات در «... بازي و روابط نامشروع با زنان تشویق کنند و بدین وسیله فساد را در جوامع اسلامی گسترش دهند
گسترده ترین شکل خود در جوامع اسلامی و حتی ایران، با سوء استفاده از موفقیّت بسیاري از روشنفکران و مسئولین کج فهم
داخلی انجام می گیرد، و این فعالیّت هاي زیرزمینی و مدرن بر علیه حجاب و عفّت اسلامی روز به روز در انواع برنامهها و سیاستها
و گفتارهاي برخی از نهادها و مسئولین و صاحبان گفتار و قلم، مخصوصاً در انواع برنامهها و ترویجات رسانه هاي گروهی ما مثل
تلوزیون، سینما، ادارات، دانشگاهها و... چهره آشکارتري بخود می گیرند، و همه اینها، علاوه بر تبلیغات منفی و مستقیم دیگر آنها
هستند که از طریق شبکه هاي غیر قانونی و اینترنت و... بر پیکره فرهنگ اسلامی تحمیل می کنند. آري، امروزه همه دشمنان اسلام
به این موضوع و آرمان اسلامی بعنوان یک نماد اساسی براي دین اسلام و علی الخصوص انقلاب اسلامی ایران و همچنین بعنوان
رمز هویّت ممالک اسلامی و موجب استحکام آنها نگاه می کنند، و بهتر از خود ما می دانند که چگونه تضعیف آن در این
« ریون کرکت » کشورها هویّت اسلامی و حتّی سیاسی و اقتصادي آنها را به خطر انداخته و نفوذ پذیر خواهد نمود؛ اخیراً
چادر، نمادي است که وجود انقلاب را در سر هر چهار راه » : صهیونیست و مسئول سابق شبکه جاسوسی در ایران چنین گفته است
1. خاطرات 2 .« به نمایش می گذارد، با چادر می توان این احساس را پدید آورد که انقلاب اسلامی هنوز زنده و جاوید است
2 . هفته نام ?فیضیه، کشف حجاب به روش مدرن، 15 بهمن سال 1379 ، ص 1. اما افسوس که این . همفر، حسن مؤیّدي ،ص 93
نماد اسلام و انقلاب و این شعار مهمّ اسلامی را که دشمنان اسلام نتوانستند با چوب و چماق نابودش کنند، عده اي به اسم دفاع از
اسلام و انقلاب و جوانان و با انواع ترفندها و روشنفکر مآبیها و شعارها و ترویجات و مغالطات توانستند آن را در هم بکوبند و آن
را یک امري بسیار قابل تسامح جلوه دهند و بالأخره زنان و دختران مسلمان را روز به روز با حجاب و عفّت واقعی اسلامی و
موازین آن بیگانه تر سازند! 2. مهمترین عامل تأثیر گذار دیگر، سیاستهاي ناسنجیده و یا گاهاً ضد اسلامی و حتی بعضاً عمدي
برخی از نهادها و مسؤلین مربوطه داخلی است که مخصوصاً در سالهاي اخیر انقلاب با انواع برنامهها و سیاستها و ترویجات منفی به
ریش بسیاري ازآرمانها و سنّتهاي اسلامی پوزخند زده و می زنند. هر نهادي و یا مسئولی براي خودش یک مرجع تقلید شده و هر
چه دلش می خواهد عمل و یا ترویج می کند، و روز به روز اصل حجاب و عفّت و شاخه هاي اساسی آن را در اذهان مردم و
خصوصاً زنان و دختران ایران مشتبه و تسامح بار جلوه می دهد و... . سیاستها و تبلیغات و ترویجات وزارت ارشاد و فرهنگ ، گاهاً
نه تنها مشوّق به سمت این ارزشها نیست، بلکه معارض با آن هم هست؛ نظام آموزشی ما از سطوح ابتدایی گرفته تا سطوح عالیه از
هرگونه تأثیرگذاري مثبت در این خصوص تقریباً خالی است، اختلاطهاي موجود در دانشگاهها و برخی از ادارات ما به اوج خود
رسیدهاند و روز به روز دامنه زیادتري پیدا می کنند (این در حالی است که امروزه بسیاري از کشورهاي خارجی و حتّی غیر اسلامی
متوجّه عواقب منفی این اختلاطها شدهاند و حرف از جداسازي می زنند)، و سیما و سینماي کشور ما که گویا اصلًا بویی از اسلام و
ارزشهاي اسلامی در این خصوص به دماغش نرسیده است و...! دیاثت و بی غیرتی برخی از مردان مسلمان که در این کتاب هم،
ما به برخی از اخبار و روایات اسلامی در این خصوص پرداخته ایم، و بالجمله یکی از مهمترین عواملی است که امروزه دشمنان
اسلام روي آن حساب بازکرده اند از عوامل مهم دیگر در ازدیاد و تعمّق هر چه بیشتر بی حجابی و بی عفتی است؛ اینکه پدران و
مادران مسلمان نه تنها دختران خود را به حجاب و عفّت اسلامی تشویق نکنند و یا مردان و پدران نه تنها به حفظ ناموس خود و
کنترل حجاب و عفّت آنان ارزشی قائل نباشند، بلکه از گرایش زنان و دختران خود به سمت بی حجابی وبی عفّتی احساس لذّت و
فخر و مباهات هم بکنند، و همه ارزشهاي اسلامی را پوچ و کهنه پنداشته و بی حجابی و بی عفّتی نوامیس خود را به حساب ترقّی
صفحه 7 از 20
زمان و پیشرفت علم و صنعت و تمدن بگذارند، بگونه اي که مرد مسلمان از اینکه ناموس او بگونه اي لباس پوشیده و یا بزك
نموده که بیشترین چشمهاي نامحرمان را به سمت خود جذب نموده است نه تنها احساس شرم وغیرت نکند و بلکه بر خود ببالد، الله
اکبر! یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیر گذار دیگر، سکوت علما و مبلّغین و تقریباً تعطیلی تریبونهاي دینی در بیان این مسائل به مردم
و رسوانمودن فعالیتهاي خلاف شرع در این خصوص، و یا حتی گاهاً سر پوش شرعی گذاشتن و یا توجیه نمودن سیاستها و
ترویجات بیمار برخی از نهادها و مسئولین و رسانه ها، و همچنین بیان مبهم و چند پهلوي این مسائل در رساله هاي عملیّه و آن هم
بصورت متفرّق و پراکنده، و بالأخره برخوردهاي سیاسی و جناحی برخی از مسئولین و یا حتّی برخی از اقشار مردم با گویندگان
این مسائل می باشد. و امّا، این زحمت مختصر، گام نخست ما در خدمت به این آرمان و فریضه اسلامی بوده، و به همه مبلّغین و
گویندگان دینی توصیه می کنیم در هر مجلس و یا منبري حداقلّ این آیات و روایات آمده در خصوص حجاب و عفّت اسلامی را
در چند جلسه براي مردم ترجمه نموده و یا شرح دهند. و پدران و مادران دلسوز که خیر دختران خود را می خواهند آنها را بگونه
اي با این آیات و احادیث اسلامی آشنا کنند. امید است که مولایمان و مقتدایمان، از گردش مختصر قلم در این صفحات، تبسّمی
تؤام با رضایت و عنایت در گلستان لبهایش و بهار چشمانش بگرداند! در پایان ضروري می دانم از زحمات خالصانه برادر محترم
در طبع و نشر این کتاب کمال تشکّر را بنمایم. ربّ تقبّل سعیی و عملی، به حقّ محمّد و علی « علی عباس پور خویی » جناب آقاي
حمید احمدي جلفائی
بخش اوّل